Data rozpoczęcia i zakończenia
-
Podsumowanie
1 marca 2023 roku w Teatro Real, jednym z najważniejszych teatrów operowych na świecie, zostanie wystawiona "Pasażerka" Mieczysława Wajnberga pod batutą Mirgi Gražinytè-Tyli i w reżyserii Davida Pountney’a.
Zawartość
Po zeszłorocznym sukcesie koncertowego wykonana "Halki", do Madrytu trafia dzieło kolejnego polskiego kompozytora, tym razem opowiadające przejmującą historię na podstawie powieści Zofii Posmysz.
Osiem spektakli – tyle pokazów "Pasażerki" zaplanowano w marcowym repertuarze Teatro Real. Operę tę Mieczysław Wajnberg skomponował w 1968 roku, ale swoją prapremierę w wersji półscenicznej miała ona dopiero 25 grudnia 2006 roku w Moskiewskim Międzynarodowym Audytorium, już po śmierci kompozytora. Pełny sceniczny pokaz odbył się po raz pierwszy na Festiwalu w Bregenz 21 lipca 2010 roku. Tegoroczna odsłona w Teatro Real będzie pierwszą prezentacją tej opery w Hiszpanii.
Libretto "Pasażerki" oparte została na powieści Zofii Posmysz – polskiej pisarki i scenarzystki, która przeżyła Holocaust. Autorka opisuje w niej rejs luksusowym transatlantykiem, w czasie którego była więźniarka Marta rozpoznaje w eleganckiej Lizie nadzorczynię SS z Auschwitz. Historię tę na libretto opery zaadaptował Aleksander Miedwiediew, który zaproponował ikoniczną już dla tego dzieła kompozycję sceny: na górze pokład transatlantyku płynącego do Brazylii, na dole przerażająca pamięć obozu koncentracyjnego. Za dzisiejszą formę opery, która od swojej premiery wciąż podróżuje po świecie, opowiada jej reżyser David Pountney:
Text
Subtelność i cierpliwość, z jaką opisuje on [Mieczysław Wajnberg] ponadczasowy ból więziennego życia i pozwala przemówić ładunkowi emocjonalnemu historii, jest prawdziwie mistrzowski. (...) I choć sama staje się wehikułem czasu, to jej fikcja jest głęboko zakorzeniona w rzeczywistych wydarzeniach – prawda tak potężna, że pokazuje nasze życie z zupełnie innej perspektywy. Taka jest właśnie rola sztuki.
Autor cytatu
– pisał na łamach "The Guardian" David Pountney.
Teatro Real zapowiada premierę na deskach swojego teatru, podkreślając, że opera, choć została ukończona w 1968 roku, była uciszana przez dziesięciolecia przez rosyjskie władze, a w końcu dociera do Madrytu pod wpływem niepowstrzymanej fali międzynarodowego uznania.
Opera powstała w koprodukcji: Bregenzer Festspiele, English National Opera, Teatru Wielkiego w Warszawie oraz Teatro Real w Madrycie. Jej prezentacja w Hiszpanii możliwa jest dzięki współpracy Teatro Real i Instytutu Adama Mickiewicza oraz przy wsparciu Instytutu Polskiego w Madrycie.